would you rather die than eat a dead animal?

tanken slog mig första gången när jag började läsa boken Eating Animals av Jonathan Safran Foer; skulle jag hellre svälta ihjäl än att äta kött? skulle jag hellre dö än att äta ett dött djur? förut skulle jag nog ha svarat "nej, jag skulle motvilligt äta köttet för att själv få överleva", men efter att ha tänkt lite mer grundligt över hela grejen så har jag faktiskt börjat tveka. nu har jag inte läst hela Eating Animals, men det var en del i början av boken som fick mig att verkligen fundera över hela den här grejen; författarens farmor/mormor levde under ett krig & fick kämpa varje dag för att överleva. en dag blev hon erbjuden kött av en bonde (eller liknande, jag minns inte riktigt & har inte boken här), men istället för att ta emot det & veta att hon skulle ha mat för en tid framöver så tackade hon nej. varför? hon var jude & köttet var inte kosher. hon ansåg att om hon åt det köttet & bröt mot sin tro så var hennes liv inte värt att räddas. alltså, om man inte står för något eller tror på något som man är villig att kanske även dö för, så finns det inget att leva för. & det var alltså den biten som fick mig att ställa frågan "skulle jag hellre dö än äta kött?".

några av er kanske vet att jag har varit vegetarian i hela mitt liv & alltså aldrig ätit kött. mina föräldrar uppfostrade mig så, men jag har alltid haft en fri vilja att äta precis vad jag vill - fast det har aldrig fallit mig in att ens tänka på att äta kött. visst, jag har provat vissa grejer, men det är inget jag skulle göra igen. aldrig. jag ser inte kött som mat, helt enkelt. jag ser det för vad det är; dött djur. en död varelse, vad det än är för något (ko, häst, gris, hund, katt, fågel - it's all the same to me). jag har alltså en väldigt stark tro & åsikt vad gäller vegetarianism/veganism, så pass stark att jag nog skulle kunna dö för det. det är min tro, hur det än låter. if you stand for nothing, you will fall for anything.

ps, ska nog försöka bli bättre på att uppdatera step up-kategorin. förslag på vad jag ska skriva om? annars kör jag bara på.
Postat av: Jessica

hade också hellre dött faktiskt. varför skulle jag ha rätten att ta ngn annans liv bara för att leva själv? not fair.

2012-04-21 @ 00:34:27
URL: http://jessicalilith.blogspot.com
Postat av: Carl penter

Men nu håller jag ju inte riktigt med dig lillen! :)



I alla fall, om du är villig att dö än att hellre äta en hamburgare (som uppskattningsvis kommer från en gris någonstans i småland)så kan du ju inte värdesätta dit liv speciellt högt?



Du menar på fullaste allvar att en gris liv är lika högt väderat som ditt eget?

Vad har grisen tillfört denna världen?



aaaaannyway har du inte provat hamburgare sa tycker jag du borde det ;)



keeeep on running the free world!



cheeeers

2012-04-23 @ 14:05:17



1. reklam & spam raderas.
2. anonyma frågor besvaras antingen i ett nytt inlägg eller som en kommentar till inlägget där frågan ställdes.
men om du lämnar din din url/mejl så svarar jag dit direkt. annars så kan du alltid ställa frågor på blogresponse!

(1. advertising & spam will be deleted.
2. anonymous questions will be answered in a new post or as a comment to the post where the question was asked.
but if you leave your url/e-mail i'll answer to you directly. otherwise you can always ask at blogresponse!)

name:
remember me?

e-mail: (will not be public)

blog/URL:

comment:

Trackback