Q/A

Q: Carl penter om would you rather die than eat a dead animal?:

men nu håller jag ju inte riktigt med dig lillen! :)
i alla fall, om du är villig att dö än att hellre äta en hamburgare (som uppskattningsvis kommer från en gris någonstans i småland) så kan du ju inte värdesätta dit liv speciellt högt? du menar på fullaste allvar att en gris liv är lika högt väderat som ditt eget? vad har grisen tillfört denna världen?

aaaaannyway har du inte provat hamburgare sa tycker jag du borde det ;)
keeeep on running the free world!
cheeeers

A: jag anser att alla liv är lika mycket värda - så ja, jag är fullt allvarlig i det jag säger. varför skulle vi människor vara bättre än andra djur? visst, vi kanske är intelligenta på ett annat sätt & kanske tillför mera (beroende på hur man ser det, såklart) - men det betyder inte att våra liv är mer värda än någon annans. grisar (& andra djur) känner också smärta, sorg, lycka, kärlek ... de har i princip samma värderingar & känslomässiga liv som oss människor, så vad är det som skiljer oss åt & gör människor mer värda? & varför ska andra djur behöva lida för att vi ska kunna leva/må bra?
jag värdesätter mitt egna liv lika mycket som jag värdesätter någon annans - vilken ras det än handlar om. vi är alla varelser, vi lever alla på samma planet, vi tillför alla något till den här världen, & vi har alla en mening till att vara här (& det är inte att födas upp på en farm i lidelse, för att sedan transporteras till ett slakteri där man blir slaktad utan medlidande & efter det hamnar på någon äcklig människas porslinsfat). simple as that.

& att uppmana mig till att prova hamburgare av kött tycker jag är aningens töntigt, om jag får vara ärlig. du måste väl ändå förstå att jag aldrig skulle göra det? nu vet jag inte hur seriös du var med det, men om det var menat som ett skämt så skrattade jag iallafall inte. sorryyy.

ps, det där med "keeeep on running the free world!" känns ju helskumt i det här sammanhanget - du pratar om att människors liv är mer värda än andra varelsers liv, men samtidigt så uppmanar du till någon slags fri värld ... lite motsägelsefullt, don't you think?
Postat av: Suzanna

Stå upp för din åsikt, me likey. You go girl.

2012-04-23 @ 21:17:30
URL: http://suzannakarlsson.blogg.se/
Postat av: pia

haha att folk orkar. ofta dom tror att vegetarianer helt plötsligt ska prova äta en hamburgare för att en köttätare uppmanar till det haha. wellwell, those stupid ppl.

2012-04-23 @ 21:39:23
URL: http://idratherslitmywrists.blogg.se/
Postat av: Frida

Håller med suzanna! Fighto!

2012-04-23 @ 21:44:35
URL: http://indignation.blogg.se/
Postat av: sofie

Håller egentligen med dej helt och hållet och tycker du är väldigt stark som faktiskt håller fast hårt i din åsikt. (Tillskillnad från ex. mig, som endast tycker en sak och agerar motsatt)

2012-04-23 @ 22:52:21
URL: http://eifosna.blogg.se/
Postat av: Sofie

Go you!!

2012-04-23 @ 23:21:51
URL: http://themusicneverstops.blogg.se/
Postat av: J.V.

åh vilken klassiker... att börja ett inlägg med "lillen" och sen använda narcissistisk argumentation. känns lite väl hedenhös med denna antropocentriska världsbild som folk har.

göran persson ringde och ville ha sin argumentation och, låga, intellekt tillbaka.

2012-04-23 @ 23:36:22
URL: http://cvrsxxxd.blogg.se/
Postat av: Anonym

det är ungefär som att jag skulle äta min katt om jag höll på att dö. skulle aldrig hända, så jag förstår. är inte vegetarian, men jag fattar hur du tänker

2012-04-24 @ 19:44:44
Postat av: alexandra

gogo!

2012-04-26 @ 16:40:47
URL: http://atypi.blogg.se/
Postat av: Carl penter

har inte kunnat titta in på bloggen på ett tag då jag har varit iväg på en Banjo turne!



För att inleda: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14738077.ab Med andra ord så gör detta dig förbannad antar jag?



Våra liv kanske inte är värda mer än någon annans, det är inte jag rätt man att svara på men personligen anser jag att mitt liv är mer värdefullt än en mygga i värmland eller en gris i småland, kan det ha att göra med att jag trivs förträfligt på denna planeten eller bara att jag älskar kött? jag vet inte.



Hur tror du Lejonen tänker när dom är på väg att sätta tänderna i en saftig zebra bit? Nej fan inte ska jag äta den zebran idag, vi är ju lika mycket värda!?



Saken är den att det ligger i mäniskans natur att vi är "mer värda än en gris" vi står högre upp än dom i naturens rike så är det bara. Om du inte vill äta en saftig köttbit Fine!



Men det jag menar är att du hellre dör än att äta kött, trivs inte du på denna planet? du bor ju i fashionabla London! :)



Om du inte ätit något på 30 dagar tror jag nog allt att det skulle slinka ner en kött bit eller två för att överleva...



J.V Göran persson..Vilken lirare, vi är ju ganska lika jag och honom



Svar till hon under : Nej det är ungefär inte som att du skulle äta din katt, är inte han/hon din polare? det är viss skilnad va?



Pia : jag uppmanar inte till att hon ska äta kött, sa det mer med glimten i ögat, Men jag tycker bara det är konstigt att hon vill dö för något som är naturligt.. Hur skulel världen sett ut om alla var veganer?! och vem vill dö Life is beautiful!



Keeeep on ruuunnig :)

2012-04-27 @ 10:02:07
Postat av: J.V.

Förlåt Carl Penter, jag tror att jag använde ord med för många stavelser för att du skulle kunna skriva en konkret comeback.



Folk som har narcissistiska värdebilder av sig själv och mänskligheten borde ta en rejäl djupdykning i filosofi och psykologi. Du kan få en pointer: https://www.youtube.com/watch?v=QyxnACUABog



Samt definitionen av "naturligt" i dietsammanhang, det mest tvivelaktiga argumentet någonsin. Du får i hemläxa att starta en stam på någon random savann eller i en regnskog. För att se hur väl du klarar av att jaga för att kunna upprätthålla illusionen av den köttätande människan. Samt hela diskussionen av vad som "ligger i människan natur" i ganska meningslös om man är förblindad av civilisationens patriarkala system.

2012-04-28 @ 22:44:01
URL: http://cvrsxxxd.blogg.se/
Postat av: Carl penter

J.V



Öööh, I beg you??

2012-04-28 @ 23:14:23



1. reklam & spam raderas.
2. anonyma frågor besvaras antingen i ett nytt inlägg eller som en kommentar till inlägget där frågan ställdes.
men om du lämnar din din url/mejl så svarar jag dit direkt. annars så kan du alltid ställa frågor på blogresponse!

(1. advertising & spam will be deleted.
2. anonymous questions will be answered in a new post or as a comment to the post where the question was asked.
but if you leave your url/e-mail i'll answer to you directly. otherwise you can always ask at blogresponse!)

name:
remember me?

e-mail: (will not be public)

blog/URL:

comment:

Trackback